Other formats

    TEI XML file   ePub eBook file  

Connect

    mail icontwitter iconBlogspot iconrss icon

O Samoa Anamua

MATAUPU 12 — O Maliu Ma Falelauasiga

page 116

MATAUPU 12
O Maliu Ma Falelauasiga

Pe a gase mata ma ua le toe gaoioi ona ua oo mai le maliu ma le oti, ona pa ai lea o le lauaitu i le fale uma:

Aue lo‘u tama e, se a le mea ua e folausola ai? Se ta fia oti ta ita a ia e toe ola mai. Oi lo‘u uso e, ua e sola atu a e tia‘i si ou uso e gase i le faanoanoa ona o oe.

Oi la‘u tama e, maimau, se‘i ou iloa o le a e sola! O le a le aoga ou te toe ola ai o lenei ua e le nofo mai! E! ta fia oti e mo oe.

O tala faanoanoa faapea ma isi lava tagisaga e lagona atu pe tusa o le lua selau iata mai le fale o i ai le maliu. Sa faafeao ia nei tagisaga e aga e i ai le saeiga o la‘ei, tafutiga o laulu, tatu‘iga o mata atoa ma le susunuina o le tino i motumotu; sa tatu‘i foi ia le ulu i maa se‘ia tafetotoi ma sa latou taua lea mea o le taulaga o le toto mo le ua oti. E faataatia le tino oti i luga o fala, e uu i suauu manogi, ona sasama ai lea o mata i le lega e palu i le suauu. Ona ta‘ui ai lea o le tino uma vagana ia le ulu ma mata; e sai i luga ia le auvae i se fasi taafi ona si‘omia ai foi lea e le aiga o le tino mo ni itula. Afai na i ai se tasi o le aiga na maliu ai lea ituaiga ma‘i ona poi ai lea o le tino oti ma iloilo le ala o le ma‘i; o totoga uma e aliali mai faapea e mama‘i e susunu, ma le talitonuga o le a le toe oo mai ai lea ituaiga ma‘i i le aiga. E faia lenei aga i le tuugamau a o le‘i tanua le maliu.

E le aumai ia ni mea‘ai i le maota e osi ai le lagi o mea e tatau ai e laulau i fafo po o se isi fale o le aiga. E faaeteete le au osilagi ina ne‘i pa‘i i le faiga o mea‘ai, ma e fafaga‘esea pei ni tamameamea. E taofi latou o le ulutula page 117 ma le nifoto‘ulu o faasalaga ia mo e e le tuu‘aulafo i le tu. Sa taatele foi le ‘anapogi i ia aso, e le tagofia se mea‘ai i le aso atoa seia oo i le afiafi popogi. Sa faia le “faamamaaga” i lona lima o aso. Sa mulumulu ia o latou mata ma lima i vai mafanafana ona “mama” ai lea o i latou. E taga loa ona toe foi i aga o aso faisoo ma tu e masani ai i talisuaga.

A o le folausola o se alii taua e feao e le vevesi tele faapea ma le faaalialia; e le toe i ai se e galue, e sa foi se tagata ese ona toe uia le nuu. Mo ni aso e tele lava e siilagi mai ai ia puiaiga ma ituaiga eseese e tau mai i le maliu; ona faato‘a falelauasi ai ai lea o le alii ina ua uma ona fata solo i le malae e ona puiaiga. E lagi ia leo ma pese faanoanoa a o latou tau ave o ia faapea. E la‘eia le tino o le alii i ‘ietoga; e toto ia laau lau matagofie i tafatafa o le tuugamau. E leai ni fanuatanu mo nuu atoa. Aua e manana‘o ia tagata e tuu faatasi ia o latou tagata oti ma lefulefu, o latou tua‘a i o latou lava fanua. Latou te sii mai ia atigipoo o tagata o latou aiga na pa‘u‘u i isi nuu i aso o sauaga, ma tuu faatasi ma ivi o latou tama. E faia ia sauniga pe a mavae ia le taua. Sa ‘eli latalata i fale ia fanuaoti. Pe tusa o le fa futu ia le loloto o tuugamau; a uma lea ona folasia ai lea e pei o se moega i fala ona faataatia ai lea o le tagata oti ma lona ulu e u i Sasa‘e a e u ona vae i Sisifo. Latou te tuuina foi faatasi ma le tino oti ia mea sa faaaogaina e le ua oti ina o ma‘i, e i ai ia ona la‘ei, o lana ipu taute, ma lona ‘ali. O laau foi sa ‘eli ai le tuugamau e fatufatu lelei i fafatafa o le tino oti; sa le manatu atonu e aoga ia nei mea ia te ia a e mumusu tagata e nonofo ma i latou se isi lava mea atonu e avea ma alamai o se tasi. E ufitia le tino oti i isi fala, ona sosoo lea ma oneone mai le matafaga; a e faa‘i‘u palapala ma lapa. Sa faafaupu‘e fo‘i ni maa e fai ma faailoga; pe tusa o le lua futu ia le maualuga. A o tuugamau o alii e fau tia pe tusa o le tolu futu le maualuga o vae a e fa ia ulu. E fefiloi ia ‘iliili ma atigifigota papa‘e i le fogatia; afai page 118 o se tagata toa o ia e si‘o lona tuugamau e tao, pe faataatia lona ‘anava i ulu.

ATUALALA … Sa atualala e tagata Samoa o latou tagata, ma sa latou faia ia gaoioiga ma le limapoto; a e maise se tasi o aiga alii i lea faiva. A e sa le pei o le atualala sa faia i Aikupito e pei ona tusia e Herodotus, aua o le galuega lenei a tama‘ta‘i o Samoa. Sa latou aveese totoga uma ona faasaga ai lea e u‘u le tino i aso uma. E fefiloi ia le suauu ma apulupulu o ituaiga laau manogi. Sa faasaga ia tama‘ita‘i e faapupu ia le tino i ni tama‘i au maamaai, ma e mae‘a le faamago o le tino atoa i lona lua o masina. O le foga na sele i le amataga o feau nei e toe faapipii i apulupulu o laau. E faatumu ia le lotoitagata i taafi ona ta‘ui ai lea i se siapo, ma faataatia i luga o fala. E le ufiufia mata, le ulu ma lima. Sa i ai ni fale sa fau mo le faalalaina o tino. Sa u‘u ma sasama ia mata i lea aso ma lea aso; sa masani foi e faimalaga ona afe ma matamata i le toega o e ua mavae atu. Sa i ai se tamaloa ma lona to‘alua ma le la fanau tama e to‘alua, faapea na atualala seia e oo i le luasefulu tausaga talu ai. Sa faae‘e ia tino i se fata na fausia mai se ‘alia. Ai lava na atualalaina nei tino pe tusa o le tolusefulu tausaga talu ai, a e sa matua ma‘eu le tumau pea o foliga e ui lava ina faasau soo. A e leai se isi ala na latou ai ia faiga se‘i vagana le fia faatasi pea ma foliga o e ua mavae atu. Sa le aia se tasi i lenei faiva se‘i vagana ia tama‘ita‘i o se aiga alii: o ia tama‘ita‘i ua muta lo latou gafa; e le o toe faaolaola lenei faiva i aso nei aua e musua nisi, a o nisi foi e faagaseina o latou lima i le mata‘u ma le fefe e tago i lea feau. O lea, ua tatanu tagata uma.

O MUGA AFI MO E UA OTI … O le afiafi o le aso e falelauasi ai se alii taua e mu afi ai ana uo ma lona aiga e lata ane i lona tuugamau. Sa mu faasolosolo afi a le aiga e si‘o ai le tuugamau; sa saofafa‘i ai iina ma alala seia oo i le ao. Latou te masani ona faia lenei aga mo aso e page 119 sefulu e mulimuli ane ai; a e ua faia foi lea masani i le po a o i luga pea le tino oti e le‘i tanua. E tutu afi ia uso ma ta[gap — reason: unclear]soga o le tagata oti i le fale o lo o i ai le maliu ma ala ai i le po atoa. Sa faapea fo‘i ona faia e tagata lautele. Sa latou tafu se afi musaesae i le fale i le po atoa, a e sa tafi‘esea ia mea e mata o le a punitia ai le tuugamau mai le malama o le afi, i le va o le tuugamau ma le fale. Sa avea ia nei afi ma faailoga o lo latou alofa le mavae i le ua oti.

O E OTI A E LEAI NI TUUGAMAU … Sa atugia tele lenei mea. Ta‘ilo foi i le faanoanoa o le tagata Roma ona o se tasi o ana uō o lo o taa ma fealualua‘i i auvai o le vai e igoa o le STYX, mo tausaga e selau, pe tusa ma mapuitiga o le tagata Samoa ona o se tasi o lona aiga ua le iloa i le sami ma e le tanua. E i ai foi i latou e pa‘u‘u i taua pe malelemo. Sa le maua se mapu e tagata Samoa i aso uma na te iloa ai se isi o lona aiga ua oti a e le‘i tanua ona ua se i le sami pe o le le mataulia i se taua. E tusa e moe o ia i luga o au; e mapuitiga o ia ona o le agaga o lona aiga o lo o fealua‘i solo, e taa ma e leai se mea e malolo i ai le malaga. O aso uma ia e ta‘u mai ai e tagata faapea latou te faalogo atu i se tagi ma se faataio faapea: “Aue e, ta maalili e, matua malulu le nuu nei.” A e le gata i lea e le tusa Samoa ma tagata Roma anamua; aua sa malilie lava latou i so o se tuugamau e tanu ai a latou uo; a o tagata Samoa e faapea so latou taofi, e tatau ona i ai se mea vaaia e ulu ai le agaga o le ua mavae atu. E o se to‘aono ma fofola ia se siapo latalata i le mea na maliu ai le tagata na le iloa, afai na malemo latou te folasia se siapo i le matafaga ma faatali ai le ua ulu i le i‘a o le Mumua. Latou te fai se lauga i le atua o le aiga: “Ia e alofa mai ia te i matou ma ia auina mai ia te i matou ia le agaga o le taule‘ale‘a.” O le mea e totolo ane i le siapo pe a uma ia le tatalo e taofi ia tagata o le agaga lea o le tagata oti. Afai a e leai se mea e totolo ane i le siapo ona faapea lea a latou e i ai se mea page 120 e le malie ai le agaga o le ua oti i le e ana le tatalo. O lea e malolo ai o ia a e sau foi se tasi ma fai lava le tatalo e tasi seia oo ina malie mai le agaga ma sau i luga o le siapo. Soo se mea e totolo ane, o se se, o se pepe, o se loi, latou te afifi faalelei ma ave i le aigapotopoto ma sauni ai ia aga o le tanuga e masani mo e maliliu. E ese le tuugamau ese ia le mea e malolo i ai ia agaga o e oti i Samoa. E igoa lea mea o Pulotu ma e talafeagai ma Hatesi po o Seoli i le taofi o Eleni po o Eperu. Sa tatalo soo tagata i o latou uso po o matua po o se alii i o latou tuugamau. Sa tatalo nisi ia aumai ia le ola lelei ma ia aveese ia se ma‘i mai le aiga. E manuia isi tatalo a e le manuia nisi. Na tatalo se isi fafine ina ia oti lona tuagane, ona oti ai lea o ia a e le‘i umi foi a e oti ia le fafine. Na ‘olegia ia se fafine e le matai o lona aiga i ‘ietoga i se tasi aso ona alu ai lea o le fafine ua tatalo i le tuugamau o le matai na ulua‘i nofo. Na ma‘i le matai ona oti ai lea o ia. Ona faaali ai lea e le fafine faapea na tatalo o ia le tuugamau ia faatiga le matai ona o lona pi‘opi‘o a e na te le‘i mana‘o e oti o ia. Sa tau‘ave pea lea aga peita‘i ua le tumau ia le talitomu o tagata i lona faamaoni.